ANATOMI


Hendak Melukis Muka Manusia
Biasanya, pelajar sukar untuk melukis manusia, terutama bahagian muka. Ini mungkin disebabkan ketaksamaan bentuk muka, iaitu mungkin juga bentuk muka lelaki dan perempuan?!. Hal ini perlu difahami dengan lebih terperinci terutama dari aspek proportion (skala dan pembahagian), perspektif, teknik bayang dan kontur. Ini mungkin mampu menghasilkan lukisan yang lebih baik.

Melukis muka manusia, boleh dibahagikan kepada tiga sudut pandangan utama (character turnaround sheet) iaitu profile, straight-on dan three-quarters atau depan, sisi dan sudut satu per tiga. Apakah yang di maksudkan dengan ketiga-tiga sudut pandangan ini? Perincian di http://www.padinno.com/2010/10/nak-melukis-manusia.html

Pelajar perlu menguasai lukisan dari tiga sudut ini bagi melengkapkan character turnaround sheet untuk dijadikan imej/gambar rujukan yang akan diimport masuk ke dalam 3Ds Max menerusi Viewport background atau Mapping.

  https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhZUTQeOUQtYmJLDJLF7EOrZhtajl1YHjMqiPKJqshjXmGyk2MsKx13CE_fUC110bEuBD_wgvWbTwm55LGUgyaIndwWFpMVtzlmPv1JTZKGhyphenhyphencKhGQqxW52iwoY6jru_ZXMRHJ7Z7NsShqy/s1600/IMG_0005.jpg

Tutorial: Ketahui Asas Anatomi Badan Manusia

Tutorial ini boleh dirujuk oleh pelajar untuk mereka yang ingin belajar menghasilkan karakter kartun yang realistik atau mendalami LUKISAN FIGURA. Memahami konsep asas ANATOMI badan manusia dapat membantu mengurangkan kecacatan pada illustrasi  karakter yang dilukis. Illustrasi  lukisan pelbagai pendangan (character turnaround sketch) mengikut skala (propotion) yang sebenar membantu pelajar dalam permodelan 3D. Tutorial terperinci di http://blog.sejukstudio.com.


http://blog.sejukstudio.com/tutorial-ketahui-asas-anatomi-badan-manusia/

No comments:

Post a Comment